Home Header Image

Publicatie KPN derde kwartaalcijfers 2018

Hoofdpunten

• Aanhoudend succes met focus op waarde en gebundelde diensten in Consumentenmarkt
    • Recordhoge klanttevredenheid in Consumentenmarkt van +17 (3e kw. 2017: +14)
    • 68% van de mobiele abonnees van het KPN-merk hebben ook een vaste dienst (3e kw.2017: 62%)
    • +53k mobiele abonnees in vast-mobiele bundels, nu 56% van het aantal mobiele abonnees (3e kw. 2017: 49%)
    • +26k vast-mobiele huishoudens, nu 45% van het aantal breedbandklanten (3e kw. 2017: 40%)
    • ARPU per huishouden is met 4,1% j-o-j gestegen naar EUR 45; postpaid ARPU is gelijk gebleven op EUR 18 (exclusief het effect van regulering)
    • Klantaantallen: -1k mobiele abonnees op het KPN-merk; -13k in het voordeelsegment; -2k(1) breedbandklanten; +10k IPTV klanten
  • Transformatie Zakelijke Markt krijgt vorm
    • NPS Zakelijke Markt voor het eerst positief op +1 (3e kw. 2017: -5)
    • Voortdurende succesvolle bundeling van diensten in MKB; +37k multi play werkplekken
    • Groei bij Professional Services dankzij geïntegreerde oplossingen bij grote klanten
  • Tweede fase Vereenvoudigingsprogramma levert besparingen op van ~EUR 190 mln (cumulatief tot eind 3e kw. 2018)

CEO Maximo Ibarra

“We hebben solide resultaten behaald in het derde kwartaal en zijn goed op weg om onze vooruitzichten voor 2018 te realiseren. Met onze klantgerichte aanpak boeken we resultaat. De klanttevredenheid was niet eerder zo hoog, zowel onder onze klanten in Consumentenmarkt als in Zakelijke Markt. Bovendien stijgt dankzij onze focus op waarde en de bundeling van diensten het aantal klanten met vast-mobiele abonnementen, én de omzet per huishouden. In Zakelijke Markt boeken we voortgang met de migratie van MKB-klanten naar ons geïntegreerde product, KPN ÉÉN. Ook zien we solide groei bij Professional Services dankzij nieuwe orders in voorgaande kwartalen. Voorts hebben we aangekondigd het management van het commerciële segment te splitsen in twee aparte onderdelen: een voor Consumentenmarkt en een voor Zakelijke Markt. Dit resulteert in een heldere eindverantwoordelijkheid en een duidelijke klantfocus voor elk onderdeel. We kijken er naar uit om onze strategische, operationele en financiële initiatieven te delen tijdens onze Capital Markets Day.

We zijn voor het zevende achtereenvolgende jaar genoteerd in de Dow Jones Sustainability World Index, waarmee we tot de duurzaamste telecombedrijven ter wereld behoren. We zijn ervan overtuigd dat duurzaam zakendoen het langetermijnbelang dient van al onze stakeholders.”

Vooruitzichten 2018 (voortgezette activiteiten)

• Geschoonde EBITDA in lijn met 2017
  • Investeringen ~EUR 1,1 mrd
  • Vrije kasstroom (excl. dividend Telefónica Deutschland) groeit naar ~EUR 800m (eerdere vooruitzicht: Groei vrije kasstroom (excl. dividend Telefónica Deutschland))

(1) Gecorrigeerd voor migraties naar en nieuwe klanten voor KPN Kleinzakelijk (6k)

Ga naar ir.kpn.com voor het volledige persbericht en alle overige documenten met betrekking tot de resultaten.

Conference calls & webcasts

9 uur CET: perscall